Jak udržet pozornost u dětí: 7 tipů z praxe

02.03.2025

Autor: Lucie Čammrová 

Udržet děti soustředěné může být někdy pořádná výzva. Sama to znám – stačí chvilka a myšlenky už jsou jinde. Ale existují způsoby, jak dětem pomoci lépe se koncentrovat, a hlavně je učení nebo jakákoli činnost může i bavit! Rozhodla jsem se, že vám nasdílím pár tipů, které se mi osvědčily.

Krátké a zábavné aktivity

Děti nemají nekonečnou výdrž. Když je něco moc dlouhé, ztrácí zájem. Mnohdy dokážou udržet pozornost jen několik minut. Proto se mi osvědčilo rozdělit činnost do kratších částí a prostřídávat je s něčím jiným – chvilku kreslíme, pak se trochu protáhneme, pak se třeba něco naučíme skrz hru. A pokud často měníme i prostředí, v kterém s dětmi pracujeme (tzn. přesouváme se z koberce ke stolečkům či do jiného kouta místnosti), máme vyhráno. 

Tipy z praxe:

  • Maximálně 10–15 minut učení nebo tvoření v kuse.

  • Střídání aktivit – chvíli kreslíme, pak se trochu protáhneme, pak třeba hádáme slova nebo skládáme puzzle.

  • Použití časovače – některé děti baví, když vidí, kolik času zbývá a pracují efektivněji.

Hraní je základ

Děti milují hry! Jakmile je něco zábavné, zapomenou na to, že se vlastně "učí". Kartičky, pohybové úkoly, soutěže – to všechno skvěle funguje. Stačí přidat i obyčejné hádanky nebo hledání skrytých obrázků a soustředění je tady.

  • Kartičky a pexeso – například s písmeny, barvami nebo čísly.

  • Pohybové úkoly – místo sezení si můžeme dát kvíz formou "běhacího diktátu".

  • Soutěže a odměny – kdo správně odpoví na otázku, může si vzít žeton nebo poskočit o krok vpřed.

  • Hledání skrytých obrázků – podporuje soustředění a rozvoj pozornosti.

Změna je důležitá

Dlouho dělat jednu a tu samou věc? To moc nefunguje. Když se aktivity střídají, děti se nestihnou začít nudit. Například po chvíli kreslení je dobré zařadit nějaký pohyb nebo povídání. Čím pestřejší činnosti, tím lépe.

  • Měnit prostředí – učit se chvilku u stolu, pak třeba na zemi nebo venku.

  • Zapojit různé smysly – něco poslouchat, něco kreslit, něco poskládat.

  • Střídat aktivity podle energie dětí – můžeme zařadit i něco pohybového.

Zapojte děti do dění

Děti chtějí být součástí dění, ne jen pasivně poslouchat. Nechte je hledat odpovědi, manipulovat s pomůckami, rozhodovat se. Tím si informace líp zapamatují a budou mít pocit, že na tom, co dělají, záleží.

  • Nechat je rozhodovat – například si vybrat mezi dvěma aktivitami.

  • Ptát se jich na názory – co si myslí, jak by něco řešily.

  • Nechat je hledat odpovědi samy – třeba skrz pokusy nebo interaktivní úkoly.

  • Dát jim roli učitele – děti si rády hrají na učitele a vysvětlují ostatním.

Obrázky a vizuální prvky pomáhají

Některé děti potřebují vidět věci před sebou. Obrázky, schémata, barevné kartičky nebo jednoduché pomůcky pomáhají lépe se soustředit a pochopit, co se vlastně děje.

  • Barevné pomůcky a tabulky – třeba nástěnka s obrázky.

  • Piktogramy a schémata – co se bude dít dál? Jaký je postup?

  • Interaktivní materiály – například vybarvování podle čísel nebo skládání puzzlí.

  • Vizuální harmonogram – když děti vidí, co je čeká, lépe spolupracují.

Nezapomínejte na přestávky

Mozek si taky potřebuje odpočinout. Krátká pauza, protáhnutí, volná hra nebo pár kroků po místnosti udělají zázraky. Po přestávce děti se děti budou mnohem lépe soustředit.

  • Krátké pauzy (3–5 minut) po každých 15–20 minutách soustředěné práce.

  • Pohyb mezi úkoly – pár dřepů, protáhnutí, skákání panáka.

  • Dechová cvičení – pár hlubokých nádechů pomůže obnovit soustředění.

  • Změna činnosti – někdy stačí jiný druh úkolu a energie je zpět.

Vyzkoušejte tyhle tipy a uvidíte, co u vašich dětí funguje nejlépe. Chcete pravidelně dostávat tipy na zábavné vzdělávací aktivity? Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a získejte další nápady a aktivity zdarma!